Jag bara funderar!

Någonting som jag tycker är riktigt tråkigt är att man tillverkar farliga saker som cigaretter och alkohol. Jag är själv rökare och jag dricker alkohol ibland. Men om det inte hade funnits varken alkohol eller cigaretter så hade man ju varit så illa tvungen att sluta. Jag förstår att "Prince" och "marlboro" och alla andra tillverkare gör riktigt stora pengar på detta, men man skriver ju klart och tydligt på paketen att detta är farligt osv, man går till och med ut med ett nummer som man ska ringa för att få hjälp att sluta röka!
Alkohol är ju en farlig drog men den är inte förbjuden? Folk blir ju mer beroende utav alkohol än dom blir av att röka gräs tex. Hur kan den då inte vara olaglig, det säljs ju mängder varje dag! Det finns folk som dagligen dör av rökrelaterad cancer och för att dom har druckit för mycket alkohol, men endå finns detta på marknaden.
Visst att man borde förstå själv att det är farligt med dessa saker, men jag tycker fortfarande att det inte borde finnas.
Förr fanns det en bok, denna boken kallades för "motboken" och den skulle man ha med sig till Systembolget så att kassörskan kunde fylla i vad man hade köpt. Och hade man nått en viss gräns så fick man inte köpa mer. Denna bok avskaffades år 1955 och då kunde man köpa hur mycket alkohol man ville!
Detta tycker jag verkligen borde införas igen. Akoholismen skulle minska radikalt, och Sverige skulle bli ett mycket sundare land. Håller ni inte med mig?

Det här med cigaretter, där borde man ju införa något liknande! Typ att man bara får köpa 1 paket/vecka kanske? Inte vet jag, men det skulle ju hjälpa hela landets rökare. Och många skulle då sluta för att det då känns onödigt att röka. Men samtidigt så känns det ganska meningslöst att köpa 1 paket/vecka, då skulle man ju kunna sluta tillverka det helt och hållet. Men 1 paket/vecka kanske skulle vara en bra början? Jag är ju som sagt själv rökare, och när man går ute och tänder en cigarett så tänker man ju inte på alla dom runt omkring än som inte röker. Dom andas in denna stanken och blir då passiva rökare.
Man är ju väldigt egoistisk när man röker, man tänker inte på sin omgivning! Ush och fy på mig!

Totalt förbud mot cigaretter och alkohol?

 

Eller ska vi införskaffa motboken igen?

Vad tycker ni? Kom gärna med kommentarer och era åsikter då det är kul att läsa vad andra tycker om detta! Tycker ni att detta borde förbjudas helt och hållet eller tycker ni att man borde ha en "maxgräns" på hur mycker cigaretter och alkohol man får köpa?


Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0